Inloggen Home

Yoga en menstruatie

Yoga en menstruatie

Zijn er oefeningen die verlichting geven bij menstruatie(pijn)?

Binnen de (Ashtanga) yogatraditie wordt aanbevolen om de eerste drie dagen van je menstruatie geen yoga te doen. Menstruatie is een periode van reiniging en rust, op fysiek en mentaal vlak. Mocht je toch gaan yoga’en, doe dan geen omgekeerde houdingen, zoals schouderstand of hoofdstand. Daarin draai je (letterlijk) processen om en kan het zelfs zo zijn dat je menstruatie stopt, of dat een ader wordt dichtgedrukt, wat hevige menstruele bloedingen tot gevolg kan hebben.
Er zijn asana’s die je wel degelijk kunt doen, heupopeners bijvoorbeeld. Een aantal mogelijkheden: Upavista Konasana (zittende hoekhouding) met de rug tegen de muur, of met het bovenlichaam voorovergebogen, of naar één kant (zowel links als rechts). Baddha Konasana (Vlinder) met de rug tegen de muur. Supta Baddha Konasana (achterovergebogen Vlinder), met je rug op een kussen, zodat je je knieën ontspannen naar de grond kunt laten zakken. Janu Sirsasana (hoofd-naar-kniehouding), met ondersteuning voor hoofd en/of bovenlichaam. Als afsluiting (10 à 15 minuten) doe je Savasana (lijkhouding), waarbij je jezelf warm houdt. Zorg dat je comfortabel zit in de oefeningen en houd je ademhaling laag. Tip: drink in deze periode voldoende lauwwarm water.

Thirza van de Hoef

Heb je zelf een vraag aan ons panel? Op onze overzichtspagina van ons panel vind je een vragenformulier.
Terug naar het paneloverzicht >>